Blar i Norwegian Institute of Public Health Open Repository på forfatter "Nordheim, Lena Victoria"
-
Effects of school-based educational interventions for enhancing adolescents' abilities in critical appraisal of health claims: a systematic review
Nordheim, Lena Victoria; Gundersen, Malene Wøhlk; Espehaug, Birgitte; Guttersrud, Øystein; Flottorp, Signe (Peer reviewed; Journal article, 2016) -
Effekt av å benytte sosiale medier i kampanjer for å fremme sunne levevaner
Strømme, Hilde; Mosdøl, Annhild; Nordheim, Lena Victoria; Vist, Gunn Elisabeth (Rapport fra Kunnskapssenteret, Research report, 2014)Å stimulere til sunne levevaner er viktig i arbeidet med å forebygge sykdom og fremme helse. Denne systematiske oversikten undersøker om bruk av sosiale medier i helserettede kampanjer kan påvirke til sunne levevaner knyttet ... -
Kan tiltak i skolen og lokalsamfunn påvirke barn og unge til å spise mer frukt og grønt?
Reinar, Liv Merete; Nylund, H; Nordheim, Lena Victoria; Aarum, AKO; Jamtvedt, Gro (Rapport fra Kunnskapssenteret, Research report, 2004)Det er et mål å øke inntaket av frukt og grønnsaker i den norske befolkningen. En målgruppe er barn og unge. Dette er en nasjonal satsing, og flere tiltak retter seg mot skolen. En betydelig økning av frukt og grønnsaker ... -
Kunnskapsoppsummering om manuelle behandlingsformer
Reinar, Liv Merete Brynildsen; Håheim, Lise Lund; Ormstad, Sari Susanna; Nordheim, Lena Victoria; Bjørndal, Arild (Research report, 2005) -
Lower secondary school students’ scientific literacy and their proficiency in identifying and appraising health claims in news media: a secondary analysis using large-scale survey data
Nordheim, Lena Victoria; Pettersen, Kjell Sverre; Espehaug, Birgitte; Flottorp, Signe Agnes; Guttersrud, Øystein (Peer reviewed; Journal article, 2019)Objectives: Scientific literacy is assumed necessary for appraising the reliability of health claims. Using a national science achievement test, we explored whether students located at the lower quartile on the latent trait ... -
Lower secondary school students’ scientific literacy and their proficiency in identifying and appraising health claims in news media: a secondary analysis using large-scale survey data
Nordheim, Lena Victoria; Pettersen, Kjell Sverre; Espehaug, Birgitte; Flottorp, Signe Agnes; Guttersrud, Øystein (Peer reviewed; Journal article, 2019)Objectives: Scientific literacy is assumed necessary for appraising the reliability of health claims. Using a national science achievement test, we explored whether students located at the lower quartile on the latent trait ... -
Review: Exercise for depression in children and adolescents - a systematic review and meta-analysis
Axelsdottir, Brynhildur; Biedilæ, Sølvi; Sagatun, Åse; Nordheim, Lena Victoria; Larun, Lillebeth (Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Røykeforebyggende tiltak blant barn og unge
Reinar, Liv Merete; Tørnby, L; Nordheim, Lena Victoria; Nylund, H; Jamtvedt, Gro; Bjørndal, Arild (Rapport fra Kunnskapssenteret;, Research report, 2004)Det er et mål i det forebyggende helsearbeidet å hindre eller utsette røykestart hos barn og unge. Nikotin er et sterkt avhengighetsskapende stoff, og røyking er assosiert med mange helseskader. Ungdomsårene er en tid da ... -
What should the standard be for passing and mastery on the Critical Thinking about Health Test? A consensus study
Nsangi, Allen; Aranza, Diana; Asimwe, Roger; Munabi-Babigumira, Susan; Nantongo, Judith; Nordheim, Lena Victoria; Ochieng, Robert; Oyuga, Cyril; Uwimana, Innocent; Dahlgren, Astrid; Oxman, Andrew David (Peer reviewed; Journal article, 2023)